För er som till äventyrs tvivlade…

Hittade en rolig liten ansökningsblankett för de butiksägare som vill vara ombud åt monpolet. Eller liten och liten, det var ett ganska omfattande dokument. Och jag hittade det inte heller egentligen, jag fick det skickat till mig. Det är ganska många fler än man tror som ser hyckleriet och vill att jag ska fortsätta ta upp olika aspekter av det och det gör jag så gärna.

Det verkligt intressanta moraliska problemet kring staten är ju som bekant inte att de erbjuder spel utan att de vill förbjuda alla andra att göra det med hänvisning till folkhälsan. Det är helt enkelt så farligt att spela om pengar att det bästa är att staten tar hand om det eftersom de då har möjlighet att begränsa spelandet. För problematiken kring alkohol har staten samma angreppssätt – begränsning. Detta sköter Systembolaget utmärkt genom att ha begränsade öppettider samt begränsad geografisk tillgänglighet men samtidigt ett ganska bra sortiment. Sedan råkar jag vara en av dem som anser att även spritmonopolet bör slopas men hur det än är med den saken så sköter Systembolaget åtminstone den uppgift de har fått – att se till att vi medborgare inte lider alltför stora skador på grund av alkohol. Och vi är faktiskt ett av de länder med minst alkoholproblematik i hela Europa.

Som vanligt när det kommer till statliga monopol så finns det en hel drös punkter och stycken som är värda att belysas men det finns helt enkelt inte utrymme för det så jag plockar fram de som belyser dubbelmoralen bäst. Svenska Spel som mer eller mindre har fått samma uppgift som Systembolaget (fast det gäller spel då) väljer inte att begränsa eller att försöka minska spelandet. Tvärtom.

spelbutik.jpg

Här kommer tre på varandra följande punkter ur ”Att söka ombudskap – en guide för dig som vill bli ombud för Svenska Spel”. Utgiven av Svenska Spel 2010. Under rubriken ”Svenska Spels butikskoncept” finner vi följande punkter:

1. Utomhusprofil
Det ska synas tydligt på utsidan att butiken är Ombud för Svenska Spel. Tillsammans med aktuella kampanjbudskap ska profilmaterialet väcka kundernas intresse och locka in dem i butiken.

2. Inredning
Alla Ombud ska installera särskilt framtagen spelinredning. Den är funktionell och flexibel för att passa alla slags butiker. Den inbjuder till spel och underlättar både för kunder och för butikens personal. Till varje kampanj får Ombuden kampanjmaterial som ska exponeras i butiken.

3. Spelkassan
Många spel säljs på impuls, detta gäller särskilt lotter. För att stärka impulsförsäljningen finns särskild inredning som ska placeras i anslutning till kassan och spelterminalen.

En rolig grej man kan göra är att försöka applicera uppmaningarna i punkterna på Systembolagets verksamhet. 

Spelansvar + staten = ?

jens_8bit.png

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Posted on: fredag, mars 4th, 2011 at 01:30

Posted in: Pokerproffsen med Jens Jadbäck - Ola Brandbom - Simon Lindell & Erik Rosenberg

Tags: , ,

Search